Carton 64 – Uitstorting van de Heilige Geest

Werkplaats van Dirck Crabeth, Gouda, 1557

Het laatste carton in de reeks van de zeven Regulierenglazen toont de Uitstorting van de Heilige Geest over Maria en de apostelen in een interieur. De ruimtelijke constructie is niet erg duidelijk: de tekenaar heeft moeite gehad om de grote groep van dertien figuren, Maria en de twaalf apostelen, in de besloten ruimte te plaatsen. In de kamer met tegelvloer is een hemelbed te zien, waarvan de ornamentiek eenvoudiger is dan doorgaans in Crabeths glazen. In de rechter strook zijn slechts drie van de acht monumentale, maar schematisch weergegeven figuren ten voeten uit getekend, de overige zijn uitsluitend met de hoofden aangeduid die op de voor Dirck Crabeth kenmerkende manier op gelijke hoogte zijn weergegeven. De compositie is daardoor overvol. De figuren worden gekenmerkt door de opvallend grove handen en voeten en schematische gelaatstrekken. Evenals in de beide vorige cartons is ook hier sprake van dezelfde zware (kruis-) arcering om de figuren plasticiteit te verlenen, maar is de verfijning die kenmerkend is voor de techniek van de grote, eigenhandige cartons wederom afwezig.

Bekijk het carton van dichtbij, zie details die ontwerper heeft xxxxxxxxxxxxxx:

#

Schenkers:

Thomas Hermansz. (Gouda 1518/1519 – Leiden? 1585), overste van het klooster Mariënpoel bij Leiden

Glasschilder:

Dirck Crabeth, naar ontwerp van de meester.

Afmetingen van het carton:

in drie stroken, in lengte variërend van 78 tot 185,7 cm, in breedte van 59 tot 59,9 cm; arket 78 x 59 cm. Van de schenkersrand is alleen een korte strook met de linker achterwand bewaard.

Kijk rond en zie hoe groot de glazen zijn:

Details

Glas in HD #
[et_pb_popup_builder _builder_version="3.0.106" popup_source="iframe" divi_layout="146" trigger_condition="class_id" trigger_button_align="left" modal_style="1" tablet_sizes="off" mobile_sizes="off" trigger_class_id="31125" title="popup" /]